Broms för ny svensk lag för förarlösa fordon - framtidsbilen.nu

"Bilindustrin kommer att förändras mer de närmaste fem åren än den gjort under de senaste 50 åren."

Dan Ammann, vd, General Motors.

Nyheter

Publicerat februari 13th, 2017 | av Sakari Pitkänen

0

Broms för ny svensk lag för förarlösa fordon

(Förra veckan åkte jag skidor, därför inte uppdatering)

Enligt regerings utredning om vägen till självkörande bilar skulle ny lagstiftning införas från den 1 maj i år. Den nya lagen skulle styra upp villkoren för hur tester med självkörande bilar ska gå till. I dag är det inte förbjudet att göra tester, men det saknas regler och processer för hur dessa ska gå till. Det skulle försökslagstiftningen rätta till.

Nu blir det inte den 1 maj i alla fall, enligt politiksiten Altinget.se. Kanske inte ens under 2017.
frågan står över huvud taget inte med på den förteckning över planerade propositioner som regeringen skickade ut i januari. Därmed är det oklart om regeringen kommer att skicka något lagförslag till riksdagen ens under 2017.” skriver Altinget.se

Volvo Cars har sedan lång tid tillbaks planerat ett försök med 100 XC90 bilar som ska köras förarlöst på vissa vägar i Göteborg. Det unika med försöket är att ”testförarna ” är vanliga människor-

Googles kartapp Waze startar skjutsgrupper

Kart- och trafikappen Waze bedriver samåkningsprojekt i Silicon Valley och Israel. Waze, som Google köpte för 10 miljarder (!) 2013, har 75 miljoner användare världen över. Waze samåkningsapp kopplar samman bilförare med passagerare, men till skillnad mot Uber och Lyft får förarna inte bli proffs. De får ta max två körningar per dag och får bara 54 cent per mile och Waze tar ingen avgift för att vara mellanhand. Tanken är – i alla fall officiellt – att det inte är ett kommersiellt projekt.

Waze har alltid varit ett mysterium för mig. Hur ska Google tjäna igen miljarderna man betalade?
Ett rimligt antagande är data. Waze och Google Maps genererar enorma mängder information om hur, var och när fordon förflyttar sig i världens städer. Information som kan vara guld värd när Google/Alphabet/Waymo ska kommersialisera självkörande fordon.

Trump kan stoppa planer på obligatorisk uppkoppling

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA föreslog sent i höstas att alla nya fordon från 2021 ska vara utrustade med med kommunikationstekniken DSRC för V2V kommunikation. V2V står här för Vehicle to Vehicle, bil till bil. Enligt Bloomberg BNA hoppas förslagets kritiker – som främst vill åt bandbredden som reserverats för DSRC – att förslaget ska hamna i papperskorgen. Anledningen är att Donald Trump lovat att stoppa flera av de förslag som Obama-administrationen givit.

Bilindustrin tycks däremot fortfarande stå bakom förslaget. Tekniken har ingen omedelbar effekt på självkörande bilar. Men V2V kan tillsammans med annan teknik underlätta för dessa.

Tags: , , , ,



Kommentera

Back to Top ↑