"Bilindustrin kommer att förändras mer de närmaste fem åren än den gjort under de senaste 50 åren."

Dan Ammann, vd, General Motors.

Nyheter

Publicerat januari 30th, 2017 | av Sakari Pitkänen

0

Fords annonserar mobilitet under Super Bowl 2017

Ford kommer för första gången på flera år köpa en nationell spot vid Super Bowl när de innan kick-off den femte februari visar sin 90-sekunders reklamfilm.

Men det är långt ifrån en KÖP-DEN-HÄR-BILEN reklam. Snarare är den en idéburen spot som på något vis ska få amerikanerna att förstå att ”mobility” är framtiden.

Mobilitet är enligt akademiens ordlista ”rörlighet”. Men i bilindustrin har det kommit att bli ett paraplybegrepp för allt som inte är att äga sin bil eller åka kollektivt som vanligt.

Det inbegriper tjänster som Uber och Lyft och cykeluthyrning och delningstjänster som Turo.com (där bilägare hyr ut sin bil när de inte behöver den, Airbnb för bilar.)

Det är lite flummigt och en kritiker skulle kunna säga att bilföretagen är i FOMO-mode, Fear of Missing Out. Men Ford är långt ifrån ensamma i sådana fall. VW, BMW och Volvo är bara några som går i samma spår.
Finalen spelas för övrigt mellan New England Patriots och Atlanta Falcons.

Tags: , ,



Kommentera

Back to Top ↑