"Bilindustrin kommer att förändras mer de närmaste fem åren än den gjort under de senaste 50 åren."

Dan Ammann, vd, General Motors.

Nyheter

Publicerat januari 23rd, 2017 | av Sakari Pitkänen

0

Inte Teslas fel när Model S-förare krockade 

I slutet av förra veckan, den 18:e januari, friades Tesla från ansvar för den tragiska olyckan i maj 2016 då en Teslaförare omkom i en krock med en lastbil.

Föraren blev det första dödsoffret i ett förarlöst fordon eftersom olyckan inträffade när föraren hade kopplat in Teslas Autopilot i sin Model S.

Det blev enormt uppmärksammat. Nu har den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA:s utredning om olyckan kommit. I praktiken lägger de ansvaret på föraren, denne borde ha sett lastbilen komma och då tagit över körningen från Teslas Autopilot.

” Bilindustrin drog just en gigantisk suck av lättnad. Detta kunde ha startat en snöbollseffekt där biltillverkare skulle bli ansvariga för förares misstag”, kommenterade industrianalytikern Dave Sullivan vid Auto Pacific för Bloomberg news.

Länk till rapporten: (Länken funkar inte just nu, men går att hitta genom att välja Googles cachade version.)

Självkörande fordon-expert på tre stolar

Jonas Bjelfvenstam blir ny vikarierande generaldirektör för Transportstyrelsen efter det att regeringen sparkat den förra efter knappt två år.

Svårt att säga vad detta betyder för självkörande fordon.

Rimligtvis betyder det något när samme person innehar de kanske tre viktigaste posterna i trafiksverige: generaldirektör på VTI, Statens Väg- och trafikforskningsinstitut och utredare av framtiden för autonoma fordon samt nu även generaldirektör för Transportstyrelsen.
Det kan inte vara fel att det är en person som kan området vid det här laget.

Länk till regeringens pressmeddelande:

Taxi planerar för självkörande framtid

Taxibranschen tänker uppenbarligen på vad som händer när – de säger inte om – självkörande bilar kommer. I en debattartikel i Dagens Nyheter i dag, söndag den 21:a januari, skriver Peter Norman och Claudia Skubla,förbundsordförande respektive direktör i Svenska taxiförbundet bland annat så här:

”När de självkörande bilarna introduceras så kommer de… att vara en självklar del av taxibranschens tjänsteutbud. Kanske kommer taxi att ha en trygghetsvärd istället för förare, eller att vara obemannad, beroende på vilka behov som finns.”

Jag tycker det är intressant att förbundet försöker ta initiativet i en fråga där taxi lätt kan hamna på defensiven. Det är rimligt att anta att taxi och taxiliknande initiativ kommer att vara tidigt i processen mot autonoma fordon.

Länk till debattartikeln:

 

 

 

 

Tags: , , ,



Kommentera

Back to Top ↑