"Bilindustrin kommer att förändras mer de närmaste fem åren än den gjort under de senaste 50 åren."

Dan Ammann, vd, General Motors.

Framtiden är Nu

Framtidsbilen är här nu.
I år  – 2017 – kommer vi att se självkörande bilar på svenska vägar. Vi har flyttat gränsen från ”i framtiden” till NU.
Det kan bli den största förändring av samhället vår generation kommer att uppleva. I synnerhet i Sverige, vars välstånd i så stor mening varit kopplat till fordons- och transportindustrin.

Det är detta boken handlar om.

När förbränningsmotorn gjorde bilen möjlig förändrades samhället i grunden, människan frigjordes från många tidigare bojor. Avstånd var inte längre ett hinder. Motorer kunde göra många mäns arbete. Fabriker uppstod i städer. Bönder blev arbetare som blev tjänstemän. Motorvägar byggdes och vid dem ständigt nya köplador. Städerna bredde ut sig utanför stadskärnan.

Idealet var villa, Volvo och vovve.

Det är en samhällsomdaning som saknar motstycke.

Nu säger många företrädare för bilindustrin att bilen under de närmaste fem åren kommer att förändras mer än den gjort på de senaste 50 åren. Det är inte futurister som påstår utan sådana som General Motors VD Dan Ammann och andra företrädare för gamla traditionella bilmärken.

Det finns flera skäl till förändringen, elektrifiering, uppkopplade fordon och använda-istället-för-att-äga.

Men det helt revolutionerande blir när föraren försvinner ur bilen.

Familjen Hain i Göteborg kommer att testa självkörande Volvo XC90. Foto: Volvo cars.

Det händer nu i Sverige. Lagen ändras för att det ska bli möjligt att testköra på vanliga svenska vägar. Volvo cars står längst fram med deras Drive Me projekt.

Det är framförallt detta boken handlar om.

Boken är preliminärt uppdelad i tre delar.

  1. Bilen går från att vara hårdvara till att bli mjukvara.

En detaljerad med lättförståelig beskrivning över hur självkörande bilar funkar. Hur de ser, hör känner och tänker.  Jag diskuterar fördelar, nackdelar, risker och möjligheter med självkörande bilar.

  1. Sverige kan bli världsbäst eller omkört.

En översikt av Sveriges unika förutsättningar. Volvo, Scania och Autoliv och Ericsson är alla i poolposition i racet mot självkörande bilar.Samtidigt, vad händer om chaufförsyrket försvinner, vad händer med alla de små och medelstora åkerier och taxibolag som finns runt om i landet? Och i nästa steg, grävmaskinister och andra förare av arbetsfordon.

  1. Steg-för-steg eller revolution.

Här skissar jag några olika scenarier, från att självkörande bilar införa lugnt och långsamt till ett disruptivt skede som förändrar villkoren på samma sätt som till exempel digitalkameran gjorde film totalt överflödig på några få år. Och funderar kring vem som blir vinnare och förlorare i respektive fall.

Att boken kommer 2017 beror på att 2016 blev året då branschen – av en massa skäl, ekonomiska, tekniska, miljömässiga och kanske psykologiska skäl – nästan samfällt bestämde sig för att självkörande var vägen framåt. Det gjorde affärer för miljarder och strategiska samarbeten skapades och plötsligt flyttades gränsen från det som helt nyss var en avlägsen framtid till att bli…NU.


Kommentatorsfältet är stängt

Back to Top ↑