"Bilindustrin kommer att förändras mer de närmaste fem åren än den gjort under de senaste 50 åren."

Dan Ammann, vd, General Motors.

Säkerhet

Publicerat januari 27th, 2017 | av Sakari Pitkänen

0

Trendbrott – fler dör i trafiken i EU och USA

Under flera årtionden har antalet döda i trafiken minskat. Men det ser ut som den trenden brutits under senare år.  Det är ett argument för självkörande bilar. De mest entusiastiska prognoserna – eller gissningarna – säger att med autonoma fordon på vägarna skulle olyckor helt elimineras. 

Förra året dog 263 personer på svenska vägar. Det var fyra fler än året innan. Transportstyrelsen jämför i sin rapport med 1965 och 1966 då 1300 personer dog i trafiken, trots att den tidens trafikanter bara körde en tredjedel så långt som dagens. Läs rapporten här.

Bättre bilar och säkrare vägar ligger bakom en stor del av minskningen.

Under 2000-talet har dödsolyckorna i Sverige och EU i stort sett halverats. I Sverige dog 583 människor i trafiken 2001. I EU länderna föll 54 900 personer offer för trafikdöden samma år.

2015 (senast året det finns samlad EU-statistik från) var siffran 26 100. Hundra fler än året innan. Även om trenden är starkt positiv är det fortfarande förfärande många människor som sätter livet till varje dag.  Data för samtliga EU-länder här.

Och det ser alltså ut som trenden håller på att plana ut eller rent av vända uppåt.  I USA ökade antalet trafikdöda med 7,2 procent mellan 2014 och 2015, vilket är den största ökningen på 50 år. 35 092 personer dog på de amerikanska vägarna 2015, enligt den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA. Ökningen har fortsatt under första halvan av 2016.  Se pressmeddelandet från NHTSA här.

Jag har inte hittat data för resten av världen, de senaste siffrorna som världshälsoorganisationen WHO redovisar gäller 2013, då mer än 1.2 miljoner människor dog i trafiken i hela världen. 90 procent av alla dödsolyckor i trafiken sker på vägar i fattiga länder.  Fakta om dödsolyckor i världen här. 

Det starkaste argumentet för självkörande bilar är säkerhet. Om – när – alla bilar är uppkopplade och optimalt programmerade är visionen att ingen olycka ska kunna ske överhuvudtaget. Den minskande trafiksäkerheten på världens vägar kommer säker att bli ett argument för dem som vill inför självkörande bilar snart snarare än sent.

 

 

Tags: ,



Kommentera

Back to Top ↑