Numera klassas självkörande bilar i sex nivåer. Från noll som är en bil där föraren alltid bestämmer allt under körningen till nivå fem där bilen bestämmer allt, som Googles självkörande bilar som numera går under varumärket Waymo.
Se detaljer om självkörande bilars olika nivåer här.
Länge ansåg biltillverkarna att utvecklingen skulle gå stegvis från nivå noll och uppåt. Bilarna utrustas stegvis med alltmer av förarstöd. Det kan vara cruise control, parkeringshjälp, varningssystem för döda vinkeln eller att bilen är på väg ur filen, system för att automatisk hålla avståndet till framförvarande bil och ett slags autopilot som kan ta över på till exempel motorväg som flera av de dyraste bilarna har idag.
Man tänkte att bilisten skulle vänja sig vid allt mer av förarstöd så att hen inte märkte när hen inte längre behövdes.
Men i dag tror många – till exempel Google/Waymo – att nivå 3 bör undvikas.
Nivå 3 är ”ett automatiserat system har kontroll över köruppgiften i vissa trafiksituationer under förutsättning att föraren reagerar på ett lämpligt sätt när systemet begär att föraren ingriper”.
Föraren förväntas alltså sitta och slappa, kanske kolla mailen och ta en kaffe och så plötsligt när det blir kris ska kaffet kastas undan, datorn lämnas och hjärnan ska blixtsnabbt sätta sig in i vad som utlöst bilens varning.
Man behöver inte vara hjärnforskare för att förstå att det är farligt, vilket man för övrigt vet från flygindustrin, där just ”the handover” mellan autopilot och mänsklig pilot är en risk.
Teslas grundare Elon Musk säger till och med att i framtiden kommer mänskliga förare helt enkelt att förbjudas. (Till saken hör att Teslas bilar som är utrustade med Autopilot nog kan sägas vara nivå 3.)
Se när Musk diskuterar med Nvidias VD Jen-Hsun Huang (som är mindre känd men förmodligen lika viktig, kommer inlägg om Huang senare)
<br
Foto översta bilden: Fabio Formaggio | Dreamstime.com