Den här texten postade jag på Linkedin den 13 mars. En knapp vecka senare inträffade dödsolyckan i Arizona där Elaine Herzberg kördes ihjäl av en Volvo opererad av Uber.
Gårdagen tragiska flygolycka i Nepal är den tredje allvarliga olyckan i år. Minst 179 personer har dött i dessa. Slutar vi flyga? Nej. Men om 179 personer dött i och av självkörande bilar inom loppet av tre månader?
Tre allvarliga flygkrascher. Vi slutar ändå inte flyga. Vi vet risken är liten, det flygs jättemycket (7 000 miljarder kilometer om året för att vara någorlunda exakt).
För självkörande bilar är den kanske viktigaste frågan när de anses tillräckligt säkra för att släppas ut på vägarna. När är allmänheten övertygad om att risken är liten? Och är övertygelsen så stark att den överlever olyckor som helt säkert kommer att ske.
Om inte kan det gå som för luftskeppen, som var en lovande lösning tills Hinderburgkatastrofen1937. Därefter omöjlig.
Vid bröderna Wrights första flygning med passagerare dog f.ö passageraren. Man kan förstå allmänhetens tvekan.
När är säkert tillräckligt säkert för självkörande bilar?
Teslas Elon Musk hävdar att det krävs en miljard körda kilometer. Zenuitys vd, Dennis Nobelius sa nyligen i en intervju att självkörande fordon måste vara ”hundra till tusen gånger” säkrare än en mänsklig förare. (märkligt brett spann, men det lämnar vi därhän i dag.) När skulle du låta ditt barn sätta sig in en självkörande bil?