Först var South by Southwest , SXSW, en musikmässa, sen togs den över av tech och nu vill bilindustrin hänga med tech-kidsen. Kolla bara hur Daimler satsar. Världens äldsta bilmärke med Mercedes-Benz kylarmärke som största tillgång och med vd:n Dieter Zetsche i ledningen iscensatte en charmoffensiv för Austinbesökarna.
Kolla videon. Zetsche gör en säkerhetsgenomgång för dem som ska resa till framtiden för mobilitet. En resa med en del turbulens. Jag tycker videon är kul. Det är i alla fall långt ifrån vad man brukar förknippa med tysk storbolagsledning
”I händelse av att din finanschef sitter i sätet bredvid och råkar se kostnaderna för utvecklingen av elbilar, finns syrgasmasker i panelen ovanför er stol”.
I en annan video åker Daimlerchefen Car2Go-Mercedes med Nvidias vd Jen-Hsun Huang, poster boy för tillämpad artificiell intelligens i allmänhet och i självkörande bilar i synnerhet. Han åker nedcabbat med Guy Kawasaki, mest känd som Appleevangelist förr i världen. Numera jobbar han åt Mercedes-Benz och Canva (som är en bra tjänst för övrigt)
”För två år sedan hade jag aldrig hört talas om SXSW”, säger Zetcshe ärligt i den videon.
I samband med 2017 års Frankfurtermässa kommer SXSW och Mercedes tillsammans arrangera en speciell techdel the ”me convention” som handlar om mobilitet och framtid, avslöjades det under årets SXSW.
Trenden är ytterligare ett bevis på att bilföretagen nu orienterar sig mot den nya tidens affär, som inte nödvändigtvis är att sälja bilar till medelålders män, vilket Mercedes så framgångsrikt gjort. Daimler äger även varumärken som Car2Go och Smart som kanske får större uppmärksamhet från ledningen i framtiden.
Our CEO Dr. Zetsche is getting ready for his #SXSW keynote ”Future of Autonomous Driving – Master the Map” #sxsw2017 pic.twitter.com/xhHd5V1O6J
— Daimler AG (@Daimler) 11 mars 2017