Den som lyckas fånga en megatrend i en mening vinner ofta. Tänk på Microsofts ”Information at your fingertips” för PC-eran eller New York Times klassiska ”All the news that are fit to print” för den moderna journalistiken.
I dag har Volvo lyckats etablera varumärket i en mening. Dessutom en som formulerades åt dem ”First Automaker to Ditch the Combustion Engine”, den första biltillverkaren som kastar bort förbränningsmotorn, som NBC skrev, liksom många andra svenska och internationella medier.
Det är smart och riskfyllt drag.
Riskfyllt för att Volvo och alla traditionella bilföretag har så mycket investerat i den tradionella drivlinan. Genom att säga att el är den enda vägen framåt riskerar de försäljningsras för de bensin- och diesemodeller som finns till salu nu och ett par år framöver.
Vem kommer nu att köpa en XC90 med dieselmotor för drygt en halv miljon kronor?
Smart för att alla är ense om eldrift är framtiden. Då är det kanske värt att ta två års eventuella dipp i försäljningen av gammal teknik för att istället kickstarta 2019 och framåt som det enda seriösa alternativ till Tesla.
Industrihistorien är full av exempel på traditionella spelare som inte såg det nya innan det var försent. Facit, Kodak, Nokia för att nämna några.
Om jag blev ombedd att lägga mina pengar på ett Volvo som fortsätter som hittills ( de är väldigt framgångsrika) eller ett som tar det här elsteget skulle jag satsa på det sistnämnda.
-
Det första fallet är kortsiktigt säkert men långsiktigt dödsdömt.
Den senare fallet är kortsiktigt riskfyllt men långsiktigt möjligt
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.