
Waymo, som Googles självkörande bilar nu kallas, har stämt Uber och Otto. De hävdar att en före detta anställd på Waymo utan tillstånd laddade ned 14 000 filer från Waymos hemliga designservrar en månad innan han slutade.
Enligt Waymo laddades filerna ned till en laptop och fördes sedan över till ett SD-kort innan den bärbara datorn rensades på all information och systemet installerades om.
Efter att han lämnat Google startade han och tre andra före detta Googlechefer bolaget Otto som bygger teknik för självkörande lastbilar.
Mindre än sex månader efter starten köpte Uber bolaget för 680 miljoner dollar. ”En anmärkningsvärd summa för ett bolag med få tillgångar och inga produkter på marknaden” som Waymo syrligt konstaterar i sin stämning.
Undersförstått: Uber betalade för den kunskap grundarna stulit från Waymo.
Uber kallar stämningen grundlös och ett sätt att sakta ned utvecklingen för en konkurrent.
Enligt Waymo ska den tidigare anställde bland annat stulit dokumentation av utveckling av laserradar, lidar. Lidarn är den ”kula” som sitter på taket på till exempel Waymos testbilar.
En laserradar registrerar omgivningen genom att den skjuter ut miljontals laserstrålar i en mycket hög hastighet och 360 grader runt bilen. När strålarna träffar ett objekt skapas en tredimensionell bild.
Man kan jämföra med att spraya självlysande färg i ett mörkt rum. Färgen skulle teckna möbler och andra objekt i höjd och djup. Ungefär så fungerar lidartekniken.
Problemet är att den är mycket dyr, när Google inledde försöken att skapa självkörande bilar kostade laserradarn lika mycket som hela bilen. Waymo och många andra anser att tekniken är oundgänglig för självkörande fordon. Waymo satsar därför stenhårt på att utveckla laserradar.
De skriver hemsidan att de nu har tre olika lidar-varianter, varav två är helt nya och egenutvecklade. En som skannar omgivningen närmast bilen. En som skannar omgivningen 250 meter runt bilen och slutligen som skapar högupplösta bilder.
”Hundratals ingenjörer vid Waymo har lagt tusentals timmar, och vårt företag har investerat miljontals dollar för att skapa ett högspecialiserat och unikt Lidar system. Waymos ingenjörer har tryckt ned kostnaderna för Lidar dramatiskt samtidigt som vi förbättrat kvaliteteten och tillförlitligheten. ”.
I inlagan till rätten skriver advokaterna så här: Istället för att utveckla sin egen teknologi inom det här området (laserradar) stal de anklagade Waymos långsiktiga investering och tillgång.
De konstatera också att Waymos utvecklare fått ned kostnaden för laserradar med 90 procent.
Det ska bli mycket intressant att följa detta, det är ju två av den nya bilindustrins frontfigurer som slåss. Waymo för självkörande bilar och Uber som utmanar den traditionella taxiaffären världen över. Google Ventures är dessutom en av storägarna i Uber
Läs Waymos postning på Medium här.
Läs Waymos beskrivning av bolagets syn på laserradar här.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.